Skilpadde i Paris
Den 26. november åpnet Musée d’Orsay dørene for utstillingen Joris-Karl Huysmans critique d’art. Huysmans (1848-1907) er kritikeren som så skjønnheten i nattelivet og skitne bakgater i Paris, og løftet impresjonistene frem i rampelyset.
Men Huysmans betydning for kunsten stopper ikke her. Da jeg besøkte Bjørn Båsen på atelieret hans i Eggedal, hentet han en bok ut av bokhyllen. Det var Huysmans roman Á Rebour, ofte kalt for dekadansens Bibel. Se intervjuet Mot strømmen https://www.sirimeyer.no/kunstneren-forteller/mot-strommen/
Denne kultromanen handler om en hertug som vender ryggen til samfunnet og skaper seg en egen verden. Han vil leve et liv i skjønnhet. Derfor kjøper han et orientalsk teppe som er alladingult og plommefiolett, med et sølvglinsende skjær. Men han er ikke helt fornøyd. Noen dager senere streifer han på måfå gjennom gatene i Paris. Det var der han så den: en diger skilpadde. Vel hjemme plasserer han dyret på teppet og studerer det inngående. Resultatet var nedslående, gløden i fargetonene ble ikke sterkere. Men hva med å glasere skjoldet med gull? Det virket. Skilpadden strålte; de kjedelige fargetonene ble drevet tilbake og teppet ble enda vakrere. Hertugen var henrykt. Men ville ikke effekten bli enda større om man felte edle stener inn i skallet? Da skilpadden var overøst av gull og edelstener, satt hertugen lenge og observerte den. Den hadde søkt ly i et hjørne av spisestuen og lå der og skinte i halvmørket. Han var fullkomment lykkelig.
Skilpadden dør av den grusomme behandlingen. Men hertugen føler ingen skyld. Tvert imot. Han forakter naturen og dyrker estetikken.
A delicate Slumber heter et av Båsens verk. Stolen med fotskammelen svulmer av gull, forsiringer og blondeputer. Den har en historisk patina som fører tankene tilbake til barokkens og rokokkoens sofistikerte livsstil. Men den er ikke behagelig å sitte på. Møbelet står og tripper på to føtter med stolryggen i fritt svev. Stolbena minner om fete kvinnelår. Vi er tilbake i dekadansens estetikk, milevidt fra norske verdier som det sunne, naturlige og funksjonelle. Les mer om dette i Wonderland. Om Bjørn Båsens kunst, som snart kommer ut.
Boken er skrevet av Siri Meyer, professor i kunsthistorie.
Vil du vite mer? Skriv gjerne til: post@kalliope.no